Alla inlägg under november 2010

Av juan fonseca - 14 november 2010 11:29

Många är förvånade över det storm som idag finns inom partiet. En del hade inte förväntat sig att Mona Sahlin skulle ställa sin plats till förfogande. Egentligen är det som händer inom partiet logisk. Det hade varit förvånande att efter tre (inkl Europavalet) valnederlag ingen hade reagerat. Det som pågår är ploggsamt för partiet men hälsosamt och frisk. Självklar skall medlemmanrna reagera. Självklar skall partiordförande och hela styrelse ställa sina plats till förfogande. Självklar är att partiet behöver genomgå en tid av diskussion och eftertanke, en tid där förhoppningsvis någonting nytt och spännande kommer ut. 


Det som för mig är viktig är att diskussionen om en ny politik fortsätter och utvecklas. Att en ny generation, då menar inte jag i form av bara unga personer, kommer fram för att leda partiet. Det måste till en ny ledning med människor som inte har ansvar för det gamla politiken. Vi behöver människor som kan etablera kontakt med väljarna, som kan förklara politiken, som är lyhörda och inte intoleranta och arroganta som de flesta inom partiledningen idag är. Partiet måste återgå till sina rötter: till en ny folkrörelse där människor engageras, där partimedlemmar kan diskutera politik och känner att deras röst är värda något. Där ingen fruktar att isoleras för att man inte tycker som ledningen i sin kommun, i sin förening.


Av juan fonseca - 13 november 2010 12:50

Efter att Mona Sahlin deklarerade sin inställning om att ställa sin och styrelsens - VU - plats till förfogande har debatten handlat om vem eller vilka som skall ta ledningen för partiet. Debatten kring vilken politik partiet skall föra i framtiden har hamnat i bakgrunden.


Självklar är det så att det är i första hand partiets politik, eller avsaknad av en modern politik, som har påverkat väljarna att inte rösta på partiet. Avsaknad av politik för den mer och mer mångfacceterade Sverige är det som har skapat krisen för partiet. Men krisen är inte en fråga om de två senaste val. Krisen är 15-20 år gammal. Partiet har levt, trots nedgången, på sin rikte om att vara den kraft i samhället som bäst förvaltar landet finanser.


Efter Olof Palme tappade partiet sin ideologisk kompas. Man får hålla eller inte hålla med Olof Palmes politik, med under hans tid, hade socialdemokratin en politiks inriktining, en vision om vilken samhälle man ville utveckla. Med Olof Palmes död stakades partiets nedgång. Det blev inte längre viktig med visioner utan med förvaltande av stats apparaten för att kunna behålla och administrera det som partiet hade byggt.


Partiets bäste företrädare för förvaltandens politik är Göran Persson. För honom var inte ideologin och visioner det som var viktig. Det var hur man administrerade och förvaltade skattebetalarnas pengar. I rättsvisans namn skall man säga att det var Göran Persson som räddade Sverige för en fullständigt ekonomisk katastrof och kris.


För väljarna framstått den socialdemokratin under ledning av Göran Persson som ett parti som ville förvalta väl landets ekonomi men struntade i ideologin och visioner. Med Göran Persson i spetsen fördjupades också bilden av partiet som en arrogant och icke lyhör parti, ett parti för en elit som mer och mer hängde sig fast på staten och ville leva det liv som rika människor lever på bekostnad av skattebetalarnas pengar. Väljarnas misstro fördjupades.


I storastäder växte under aktuell tid upp en medelklass som mer och mer var kritisk till socialdemokratins politik. Denna nya medelklass känner sig inte igen i den socialdemokratiska retorik och betraktar partiet som ett gammal och trött parti som inte orkar förstå deras behov. Det är inte så att denna medelklass rent ideologisk ha velat lämna ryggen åt socialdemokratin. Nej, det är partiet som inte har förtått deras behov och önskemål. Socialdemokratin har betraktat denna medelklass som borlig och mindre solidarisk. Att t.ex äga en bostadsrätt i Stockholm är synonim att vara borgerlig för socialdemokratin. Man glömmer att det var HSB som startade bostdasrätter som en möjlighet för arbetare att äga och tillsammans med andra förvalta sin boende. Denna inställning från partiet har påverkat många människor att inte längre rösta på partiet.


Med de nya moderaternas inträde skapades ett alternativ till partiet i form av ett moderat parti som också kan förvalta statens pengar väl och presenterar en kritik mot självklarheter som socialdemokratin inte velat se. Det är detta som har attraherat väljare. De nya moderaterna förvaltar statens pengar väl. De kan också kritisera och försöka åtgärda problem som partiet inte har velat åtgärda men slösat pengar för att dölja. Jag menar t.ex arbetslösheten och sjukförsäkring.


De nya moderaterna har inte redovisat en ny vision för väljarna. De framstår som duktiga förvaltare, lyhörda och beredda att rätta till problem och fel och brister i systemet. Partiet har framtått som försvarare av felaktigheter som för väljarna är självklara att åtgärda. Partiet har blandat ihop välfärden med institutions Sverige. Man får inte kritisera myndigheter och institutioner under en socialdemokratisk ledning.


Mona Sahlin tog över ett parti i kris. Hon kunde inte ändra inriktningen av politiken. Hon framtått också som en del Göran Persson politik. Hon orkade inte, eller fick inte tid och möjlighet, att reformera och inleda en förnyelse av partiet. Det går möjligen inte att reformera partiet och dess politik med samma männiksor som under åratal har ansvarat för partiets kris och nedgång. Dessa kommer inte att ändra sina åsikter. Dessa kommer att fortsätta vara arroganta och intoleranta. Därför går partiets förnyelse av politik hand i hand med förnyelse av partiet i form av nya människor med nya ideer och visioner.



Av juan fonseca - 12 november 2010 09:00

Socialdemokratin i kris.

 

 

Inledning

Socialdemokratin förlorar inflyttande i landets storstäder. 2009 års val till Europa Parlamentet visade en tydlig tendens: socialdemokratin förlorar tusentalas väljare i landets storstäder. Valresultat år 2010 bekräftade bilden: att socialdemokratisk politik inte längre attraherar väljarna i samma utsträckning som tidigare. 2010 års val resultat är partiets sämsta valresultat sedan 1914. I Stockholms stad och län är partiet reducerat till en 20% parti på väg neråt.


Sedan flera år tillbaka tappar socialdemokratin inflyttande i landets storstäder. I Stockholm har moderaterna passerat socialdemokratin som stadens största parti sedan länge. Borgerligheten växer sig stark i landets huvudstad och stadens invånare röstar idag i huvudsak borgerlig. Liknande tendens finns i de flesta kommuner i Stockholms län. I Skåne och Malmö regionen är utvecklingen ungefär den samma. I Göteborg är socialdemokratin fortfarande stadens största parti men även där förlorar partiet väljare.


Dagens Sverige är mångfacceterat och landet, i huvudsak storstäder, genomgår en hög förändringstakt som tillsammans ger landet en stor ekonomisk och social potential. Samtidigt växer klyftor mellan människor och mellan olika befolkningsgrupper allt djupare. Klyftorna syns tydligare i landets storstäder.


Man kan idag rita en karta i landets storstäder där man utan stora problem kan se vad över, medel och arbetarklasserna bor i. Man kan också rita en karta över den allt mer djupare segregation som grundar sig på ursprung och etnisk tillhörighet: Å ena sidan infödda välmående etniska svenskar tillhörande över- och medelklass. Å andra sidan invandrade svenskar och deras barn. Dessa utgör idag en stor del av storstäders arbetar- och underklass.


Storstädernas mångfacceterade sammansättning skapar enorma möjligheter men också enorma sociala spänningar och potentiella konflikter om man inte tar mångfalden tillvara. De splittrande tendenserna måste med allt kraft motverkas.

 

Socialdemokratins syn på storstäder har stannat i tiden. Man betraktar storstäders invånare som självklara väljare. Man tror att lojalitet, förtroende och tacksamhet för partiets välfärdsbygge är någonting som alltid kommer att finnas inom medelklassen. Så är det inte idag. Fortfarande är den allt mer växande medelklass i landets storstäder solidarisk men deras välfärd och välstånd har under senare år successivt försämrats och man bekostar själv en del av sin egen välstånd och välfärd. Därför har denna medelklass blivit mindre solidarisk och mer benägen att tänka på sin egen välbefinnande. Därför har Moderaterna och FP lyckats vinna denna medelklassens röster. Socialdemokratin betraktas som gammalmodigt och arrogant, och som ett hinder för medelklassens självförverkligande.


Behovet av en samlad socialdemokratisk storstadspolitik som objektiv analyserar och kombinerar en modern politik för det nya mångfacceterade storstad med dess enorma potentiella möjligheter men också med dess enorma spänningar och potentiella sociala konflikter, är mycket stor. Vill socialdemokratin fortsätta att spela ett avgörande roll i landets storstäder måste man inse att man måste utforma en storstadspolitik som kombinerar medelklassens behov och önskemål men också det kvarstående arbetarklassens behov och önskemål med den allt mer fördjupad segregation som har sin grund i ursprung och etnicitet.


Partiets organisation i t.ex Stockholm och dess län


Partiets organisation i t.ex Stockholm och dess län är format för en liten elit partimedlemmar som fördelar mellan sig förtroendeuppdrag och som inte tål någon form av kritik och politisk diskussion. Socialdemokratiska föreningar är inte längre ett forum för politisk samtal. Dessa har omvandlas till träffar för inbördesbeundran bland de som är heltidspolitiker, har förtroendeuppdrag och är anställda inom partiet. Den eller de som vill diskutera partiets politik betraktats som jobbiga, problematiska, rättshaverister m.m Dessa medlemmar fryses ut eller lämnar partiet. Partiet liknar mer och mer en livlös skelett som försöker få liv var fjärde år. Ansvariga för partiets utveckling, eller avveckling, i Stockholms region bör i likhet med Mona Sahlin och hela partistyrelse, ställa sina platser till förfogande.


Ny socialdemokratisk storstadspolitik


Partiets framtid och dess maktinnehav avgörs idag i landets storstäder. Förlorar man medelklassen och invandrade medborgare i storstäder kommer man också i fortsättningen att förlora makten i dessa städer och regeringsmakten. Storstäderna har unika möjligheter, men också särskilda problem, som kräver både specifika och mer generella, och okonventionella åtgärder.


Medelklassens behov i storstäder kan kanaliseras av socialdemokratin samtidigt som man, inte minst för medelklassens välbefinnande och välstånd, riktar särskilda insatser till den allt mer tilltagande segregation. Detta skall inte göras för att man prioriterar invandrade och deras barn. Detta måste göras för att förhindra en utveckling med stora sociala spänningar och konflikter där medelklassen också är förlorare. Detta skall inte göras för att man vill särbehandla invandrade medborgare. Nej, detta skall göras för att kunna nå en balans och harmoni i storstäderna. För att kunna nå integrerade städer där alla dess invånare känner sig en del av sin stad.

Den socialdemokratiska värdegrunden, som särskilt värdesätter människors välfärd och välbefinnande måste sättas i centrum.


2. Storstadens särskilda möjligheter och utmaningar


Sveriges storstadsregioner Stockholm, Göteborg och Malmö är kompleja och mångfacceterat. Det finns en stor bredd i det sociala, ekonomiska och kulturella livet som är större än i andra regioner och det finns bättre förutsättningar för nya verksamheter att uppstå och vidare utvecklas.

Storstäderna betydelse för hela landet är enorm. Stockholm, Göteborg och Malmös är landets tillväxtmotorer som skaparvälstånd och välfärd för hela landet. Att inte inse detta är att inte förstå verkligheten. Att säga detta innebär inte att man vill förminska andra städers betydelse för utvecklingen i landet. Nej, det är bara att konstatera en verklighet som om den inte inses kommer med allt sannolikhet att innebära att socialdemokratin förlorar sin maktinnehav under många år och därmed kommer städer som behöver en solidarisk politik också att förlora i längden. Kommunalpolitiker i Norra Sverige måste förstå att deras välfärd och solidarisk utveckling hänger ihop med att partiet kan vinna val i storstäder. Att vinna storstäder innebär att välfärd och solidarisk fördelning av resurserna som garanterar partites inflytande också i landets övriga kommuner.


Människor från landets och människor från alla kontinenter flyttar in och förstärker storstädernas dynamik och problem. Storstädernas potentiell och tillväxt ska inte betraktas som ett problem och en utveckling som behöver vändas, utan som en viktig en enorm möjlighet och en avgörande resurs i en allt rörligare och globaliserad värld. Ur inflyttning till storstäderna föddes också i varierande grad nackdelar i form av segregation, bostadsbrist, miljöbelastning, överhettning, anonymitet, skenande bostadspriser, trängsel, långa restider, och komplicerade beslutsprocesser.


Storstäderna skiljer sig också från övriga delar av landet i deras etniska, kulturella och religiösa mångfald. Nära 50 procent av dem som invandrat till Sverige från länder utanför Europa bor i Stockholms län och ytterligare 40 procent i de övriga storstadslänen. I det ligger en enorm ekonomisk, social, kulturell och språklig potential, men det ställer också särskilda krav på arbetsmarknad och utbildning liksom på åtgärder mot segregation i boende och bekämpande av bostadsbrist.


Möjligheterna och problemen är störst för storstädernas medelklass, unga, invandrade och barn.


Ingenstans i Sverige är medelklass, unga, invandrade och barn särskilt utsatta och har bättre möjligheter som i landets storstäder. Tillgången till arbete, skolor och förskolor, sociala mötesplatser är på papperet nästan oändlig. Men förutsättningar för egen förverkligande, egen engagemang och aktiviteter måste också finnas i realiteten för var och en. För att alla ska kunna finna dessa positiva vägar, är det nödvändigt att t.ex skolan lyckas bättre med att förmedla kunskap och människorna ges bättre möjligheter att uppleva stabila och trygga uppväxtförhållanden.


Bland unga människor är osäkerheten stor kring möjligheterna att kunna etablera sig som självständiga och ansvarstagande medborgare. Känslan av utanförskap växer. Storstädernas brist på bostäder, brist på jobb och stigande priser låser fast unga i tillfälliga bostadslösningar och trångboddhet. Arbetslösheten drabbar de unga mycket hårt. Socialdemokratin måste bli de ungas parti. De unga är landets framtid. Socialdemokratin måste betraktas som ett parti som förstår de ungas situation och inte som ett parti som är bara för gubbar och äldre.


Trots att storstädernas arbetsmarknader är mer dynamiska än landets övriga, erbjuder de för få öppningar till en karriär för unga. Det är i dag för svårt att få in den fot som på sikt ger möjlighet till en mer långsiktig anställning. Särskilt stora är svårigheterna att etablera sig på arbetsmarknaden för den allt större grupp som saknar fullständiga gymnasiebetyg. Särskilt svår att etablera sig inom arbetsmarknaden är för unga människor med invandrarbakgrund. Fördomar och diskriminering utesluter många av dessa ungdomar från möjlighet till arbete och utveckling.


Socialdemokratiska modellen måste moderniseras


Svårigheterna att ta sig ur segregation, är bland det mest kännetecknande för Sveriges storstäder. De allt mer cementerade segregation följer till stor del etniska dimensionen, men också bostadsområdenas gränser och segregation i boendet. Koncentrationen av arbetslöshet och social utanförskap förstärker de hinder som människor upplever när de vill utbilda sig, skaffa jobb och utveckla sig. Många av dessa hinder ligger djupt rotade i det moderna svenska välfärdssamhället. Partiets regerandet har reducerats till förvaltande av en samhällsordning där föreställningar om ”vi” och ”dom” är bärande element. Både den socialdemokratiska och borgerliga integrationspolitiken kan inte beskrivas som något annat än ett monumentalt misslyckande.


Att Sveriges storstäder har en demokratisk underskot på så sätt att en betydande del av dess medborgare, i huvudsak med invandrarbakgrund utesluts från verklig inflyttande är en realitet som partiet på papper, men inte i verklighet, har förstått. Verkligt mångfald saknas inom dessa storstäders maktorganisationer, handlar inte om deras relativa litenhet, utan om att mer eller mindre synliga försvarsmurar har rests runt traditionella svenska institutioner och företeelser. De som vill engagera sig och åstadkomma samhällelig förändring tvingas in i befintliga organisatoriska mönster med djupa och starka rötter. Dessa organisationer, inklusive de politiska partierna, är som barriärer som inte går att bryta.

Den svenska samhällsapparaten, som har formats i huvudsak av socialdemokratin, har en otillräcklig oförmåga att släppa in det annorlunda. Denna ordning vidmakthålls av föreställningar och konventioner som bottnar i folkhemmets likriktande ideal och i en

fortlevande kollektivistisk anda. De borgerliga partierna är inte ett dug bättre. Deras tal om "valfrihet" och "den enskildes rätt att vara annorlunda" omfattar bara allmänna retorik men dessa partier är mer uteslutande än socialdemokratin.


Trots att mångfald och mänsklig rikedom i form av olika kulturer som lever sida vid sida, förblir storstädernas ekonomiska, sociala och kulturella centrum och etablissemang i stort sett vad de varit. Det nya storstad och dess nya medborgare fortsätter att betraktas som en "exotiska inslag" och kuriosa och som något som är främmande i ”den svenska modellen”.


Det finns uppenbara strukturer som gynnar de som ”tagit sig in i systemet”. Segregationen och icke inkluderande upprätthålls mycket subtilt av en stor integrationsindustri som lever av att det finns ett fortsatt behov av omhändertagande av grupper av befolkningen.


Att det finns diskriminering av invandrade svenskar är en verklighet som ingen seriös människa kan förneka. Partiet har, i väl mening, genom att inte bedriva en politik för alla oavsett ursprung, bidragit till att vidbehålla synen på invandrade medborgare som människor som inte är kapabla att klara sig själva, inte kan utöva inflyttande och inte kan bidra med att utveckla landet. Socialdemokratin bör se över sin antidiskrimineringspolitik. Den bör utgår från att alla boende i landet är medborgare och som medborgare skall alla ha samma rättigheter och skyldigheter. Diskriminering skall bekämpas med lagar och hårda böter för den som utövar diskriminering. Men partiet bör upphöra med att stödja en allt mer växande antidiskriminerings- och integrationsindustri som i väl mening hjälper till att vidbehålla synen av invandrade som stakars människor som måste omhändertagas. Samma syn tillämpas på unga svenskar med invandrarbakgrund som är födda i Sverige. Dessa unga människor är svenskar med rötter i andra länder och ingenting annat.


En ny Sverige växer fram


”Hur olika får man vara”

Centrala värden i den svenska kulturen så som: respekt för fri- och grundläggande mänskliga rättigheter, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, respekt för alla oavsett ursprung, religion, sexuelläggning, handikapp, kan inte kompromissas bort. Svensk lag respekteras av alla grupper i samhället. Men att kräva respekt för den kärna av kulturella värden som kommit till uttryck i lagarna kan aldrig försvara att påtvinga det traditionella svenska synsätten. Detta ger oss alla möjligheter att vara nyfikna på andra kulturer och se hur det berikar vår tillvaro


Ingen omhändertagande i stället inflyttande över samhället och det egna livet.


Segregationen kan brytas genom bl.a mindre omhändertagandeperspektiv. En svensk med rötter i andra länder ska inte automatiskt behandlas som någon i behov av hjälp och omhändertagande. Alla människor, oavsett ursprung ska behandlas som en resurs. Därför är makten över den egna vardagen avgörande. Snabba ingångar på arbetsmarknaden, enklare regler för företagare – allt detta skapar vardagsmakt och inflyttande över det egna livet.


Bort från ensidighet och mer mångsidighet

Det nya mångetniska Sverige bygger i likhet med det gamla Sverige efter likhetsprincipen. Samhället har radikalt förändrats men inte synen på hur det nya Sverige skall utvecklas. Alla landets medborgare skall anpassas till det gamla Sverige. Alla skall tänka ”svenskt”, handla ”svenskt” och på alla sätt agera ”svenskt”.


Hela Sverige är idag en arena för möten över gränserna. Det moderna Sverige omfattar människor, språk och kulturer från hela världen, en veritabel smältdegel. Det som idag är typiskt svenskt har sina rötter från hela världen. På skolorna serveras den svenska nationalrätten pizza, och kungafamiljen har franskt och tyskt påbrå. Den som idag anses vara ursvensk har ofta vallonskt, tyskt eller finskt ursprung. Det typiskt svenska är således i ständig förändring, utveckling.


Segregering i boende måste brytas.


Den påtvingade segregeringen måste med olika medel motverkas. Men det finns segregation att människor som söker gemenskap hos andra med samma livssituation och bakgrund inte i sig skapar segregationsproblem. För nyanlända stockholmare med invandrarbakgrund kan det vara en trygghet att bo bland människor som talar samma språk och har samma erfarenheter. Detta är en form av frivillig segregering som självklart inte skall motarbetas

Den typ av segregering som förekommer i Sverige är sällan ett uttryck för valda gemenskaper, utan resultatet av en situation där det inte finns ett val, där människor på grund av sin situation och bakgrund hänvisats till särskilda bostadsområden. Detta måste kallas för vad et är: en påtvingad segregering. Här följer några förslag som kan motverka segregationen:


Politisk och demokratisk underskott


I de flesta bostadsområden i storstäderna där majoriteten av befolkningen är svenskar med rötter i andra länder är i regel valdeltagande lägre.

Den politiska representationen för svenskar med rötter i andra länder måste bli bättre i storstäder. Alla politiska partier måste ta på sig ett stort ansvar eftersom svenskar med rötter i andra länder är dåligt representerade i olika politiska organ.


Klyftorna måste brytas på alla plan. I politiken måste på alla nivåer de homogena politiska församlingarna brytas sönder och ersättas med beslutsfattare som representerar hela Sverige. Arbetslösa svenskar med rötter i andra länder måste få jobb på samma sätt som infödda Andersson och Petersson. Bostadsmarknaden måste i grunden förändras så att segregerade förorter blir mångfaldens förorter i ordets alla bemärkelser. Rättssamhället måste återupprättas, både på gatan och i domstolsförhandlingen.


Sverige Demokraterna (SD) och partiets dilemma


Sverige är inte längre ett skyddat land mot främlingsfientlighet och rasism. Sveriges riksdag befolkas idag av ett politisk parti med rötter i nazismen och vikt makt rörelse.

Sverige är den enda land i Europa där vita galningar tar för sig friheten att skjuta människor på gator och torg bara för att dessa kommer från andra länder.


Många av de människor som röstar på SD är socialdemokratiska väljare. Man kan inte påstå att alla SD:s väljare är rasister eller främlingsfientliga. Många av dessa väljare vill möjligen uttrycka missnöje med socialdemokratins politik. Många av SD:s väljare går att återvinna med en klar och rakt politik där bl.a omhändertagandens politik gentemot invandrade och deras barn försvinner. En politik där mångfaldens positiva egenskaper förklaras med landets framgång och välstånd. En polititik där man gör upp med integrationsindustrin som hindrat de nya medborgare att på lika villkor integreras i Sverige. En politik som utgår från medborgarprincipen och inte från invandraskapet.


Syn på småföretag och småföretagare i storstäder måste omvärderas.


Det privata näringslivet är en mycket viktig grund för vårt lands välfärd.

Politikens uppgift är att ge goda förutsättningar för ett vitalt näringsliv. Sverige har inte sett småföretagande och småföretagare som en resurs, som en mycket betydande del av Sverige välstånd och välfärd. Denna syn måste förändras. Företagare har en betydelsefull roll som är värd uppskattning och uppmuntran från samhällets sida.


I landets storstäder bedrivs det idag tusentals småföretag som ger jobb åt tusentals människor. Villkor för dessa företag har inte förändrats. Det är tuff att vara småföretagare, krångel och skatter skapar mängder med problem för småföretagare. De borligas tal om förändringar och underlättande för småföretagande är bara tal och allmänna retorik. Ingenting har förändras till det bättre.

Stockholm 2010-11-12

Juan Fonseca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av juan fonseca - 3 november 2010 11:19

Genom att Mona Sahlin har föreslagit att hela partistyrelse och VU ställer sina platser till förfogande och att VU utser en valberedning som tar fram förslag på kandidater till dessa organ, tillåter jag mig att föreslå följande:


1. Att partistyrelsen och VU beslutar att nomineringar till partistyrelsen och VU skall vara öppet för alla medlemmar i partiet och att valberedningens förslag skall folkomröstas inom partiet i en rådgivande omröstning.


Detta innebär att det är både medlemmarna och inte bara en extra kongress som utser ledningen för partiet.


2. Att partistyrelsen och VU beslutar att utlysa en "kampanj" av de nominerade till partiordförande att berätta för medlemmarna hur de vill forma partiets politik och hur man vill förändra partiorganisationen.


På detta sätt kan medlemmarna forma sig en uppfattning om vad en ny (s) ledare/n vill föra för politik.


3. Att man överväger möjligheten att utse två språkrör som leder partiet. MP:s modell är bra.


Detta är en modern och jämställd modell som är bra.


Juan Fonseca

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards